NVC – POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY


NVC (Non Violent Communication)

Porozumienie bez przemocy

według koncepcji Marshalla Rosenberga.



Istota NVC (Non Violent Communication)

  • NVC proponuje łatwy do zrozumienia, skuteczny i pokojowy sposób identyfikowania źródła przemocy, konfliktu, niezadowolenia.
  • Badając niezaspokojone potrzeby, które kryją się za wszystkim, co robimy i mówimy, NVC pomaga zmniejszyć wrogość, uleczyć ból, wzmocnić relacje zawodowe i prywatne.
  • Większość z nas myśli o zdobyciu umiejętności, które pozwoliłyby nam poprawić jakość relacji, pogłębić uczucie własnej mocy sprawczej lub po prostu skutecznie się komunikować.
  • Nawykowe sposoby myślenia, mówienia w najlepszym przypadku jedynie przeszkadzają w komunikowaniu się, powodują brak zrozumienia i frustrację. W najgorszym mogą wywoływać ból i złość, a także prowadzić do ataków.
  • Nawet ludzie o najlepszych intencjach wywołują nieświadomie niepotrzebne konflikty.
  • NVC pomaga nam dotrzeć w głąb i odkryć co w nas żyje, jest ważne, pomaga zrozumieć, że wszystkie działania wynikają z zaspokojenia potrzeb, które pragniemy zaspokoić i jest to bardzo naturalne.

Część 1. 

Wprowadzenie do zagadnienia NVC.
  • Blok wprowadzający do świata NVC trwa 2,5 godziny.
  • Omówimy koncepcję NVC, na czym polega to podejście w praktyce oraz czemu służy.
  • Podzielimy się doświadczeniem.
  • Wykonamy ćwiczenia, które pozwolą wejść głębiej w ten obszar, zdefiniować dalsze kroki, kierunki rozwoju w obszarze NVC, dopasowane do tego, jak działacie na co dzień.
  • W przypadku pracy z zespołem, skupimy się na elementach, które pomagają scalić zespół, zbudować prawdziwe relacje między członkami zespołu, pokazać wartość we współpracy i dobrej komunikacji.
  • Wszystko w duchu podejścia NVC.

Część 2.

Praca nad wybranymi przez uczestnika elementami NVC.
  • Cykliczne, krótkie spotkania po 45 minut w grupie/zespole.
  • Praca nad wybranymi przez Uczestników elementami NVC, dopasowanymi do potrzeb.
  • Możliwa jest też praca w formule indywidualnej lub w parze. 
  • Rekomendowane obszary, od których możemy zacząć, a są istotne w podejściu NVC, to: wprowadzenie do zagadnienia NVC; zmiana i ludzkie reakcje; spostrzeżenia bez ocen (ważne na przykład w trakcie udzielania informacji zwrotnej); rozpoznawanie i wyrażanie uczuć; mediacje i rozwiązywanie konfliktów; wspieranie innych – w pracy, rozwoju; wyrażanie uznania; docenianie; potrzeby i uczucia, które nam towarzyszą; długoterminowe strategie pracy nad dobrym samopoczuciem i zadowoleniem.

Warsztat realizowany jest w kameralnych grupach w formie interaktywnej oparty na wartościach ACC:
A – to Autorytet (z ang. Authority), Autentyczność (z ang. Authenticity)
C – to Kompetencje (z ang. Competence), Klient (z ang. Client)
C – to Czystość (z ang. Clean), Klarowność (z ang. Clarity)

  • W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt mailowy na adres: biuro@acacc.pl lub telefoniczny na numery:
  • +48 511 047 057 do Agnieszki Jurczak-Dziełak
  • +48 511 001 425 do Marty Kwiecińskiej

Podsumowanie Szkolenie NVC – Porozumienie bez przemocy Poziom 1

W 2023 roku w szkoleniu na poziomie pierwszym zostało zorganizowane dla 17 grup, co oznacza, że wzięło w nim udział 93 osoby.

Poniżej podsumowanie zebranych informacji z ankiet po szkoleniu po to, aby wyszczególnić co było istotne dla uczestników.

  • Atrakcyjność szkolenia została oceniona na 4,8/5*
  • Elementy, które najbardziej podobały się uczestnikom:
  • Formuła szkolenia, które było w formie coachingowej,
  • Różnorodność form spotkań – grupowe, indywidualne,
  • Elastyczne podejście do tematów,
  • Ważne tematy takie jak empatia, wyrażanie próśb, dawanie z serca,
  • Dodatkowe materiały, które pomagały w przygotowaniu się do spotkań,
  • Wymiana doświadczeń z uczestnikami,
  • Poznanie języka żyrafy i szakala.
  • Uczestnicy deklarują, że po szkoleniu skorzystają z:
  • Uważności na potrzeby swoje i innych, z większej otwartości i empatii,
  • Lepszego sposobu na komunikacje z ludźmi, komunikaty JA,
  • Ze świadomości języka szakala i jak z nim postępować,
  • Ze świadomości swoich zachowań i reakcji.

Uczestnicy docenili prowadzące za:

  • Spokój i otwartość,
  • Dobrą atmosferę na szkoleniu, połączoną z poczuciem zaufania,
  • Pozytywne nastawienie, ciekawie prowadzone szkolenie i opowiadanie anegdot,
  • Zaangażowanie i dzielenie się doświadczeniami.