Istota NVC (Non Violent Communication)
- NVC proponuje łatwy do zrozumienia, skuteczny i pokojowy sposób identyfikowania źródła przemocy, konfliktu, niezadowolenia.
- Badając niezaspokojone potrzeby, które kryją się za wszystkim, co robimy i mówimy, NVC pomaga zmniejszyć wrogość, uleczyć ból, wzmocnić relacje zawodowe i prywatne.
- Większość z nas myśli o zdobyciu umiejętności, które pozwoliłyby nam poprawić jakość relacji, pogłębić uczucie własnej mocy sprawczej lub po prostu skutecznie się komunikować.
- Nawykowe sposoby myślenia, mówienia w najlepszym przypadku jedynie przeszkadzają w komunikowaniu się, powodują brak zrozumienia i frustrację. W najgorszym mogą wywoływać ból i złość, a także prowadzić do ataków.
- Nawet ludzie o najlepszych intencjach wywołują nieświadomie niepotrzebne konflikty.
- NVC pomaga nam dotrzeć w głąb i odkryć co w nas żyje, jest ważne, pomaga zrozumieć, że wszystkie działania wynikają z zaspokojenia potrzeb, które pragniemy zaspokoić i jest to bardzo naturalne.
Część 1.
Wprowadzenie do zagadnienia NVC.
- Blok wprowadzający do świata NVC trwa 2,5 godziny.
- Omówimy koncepcję NVC, na czym polega to podejście w praktyce oraz czemu służy.
- Podzielimy się doświadczeniem.
- Wykonamy ćwiczenia, które pozwolą wejść głębiej w ten obszar, zdefiniować dalsze kroki, kierunki rozwoju w obszarze NVC, dopasowane do tego, jak działacie na co dzień.
- W przypadku pracy z zespołem, skupimy się na elementach, które pomagają scalić zespół, zbudować prawdziwe relacje między członkami zespołu, pokazać wartość we współpracy i dobrej komunikacji.
- Wszystko w duchu podejścia NVC.
Część 2.
Praca nad wybranymi przez uczestnika elementami NVC.
- Cykliczne, krótkie spotkania po 45 minut w grupie/zespole.
- Praca nad wybranymi przez Uczestników elementami NVC, dopasowanymi do potrzeb.
- Możliwa jest też praca w formule indywidualnej lub w parze.
- Rekomendowane obszary, od których możemy zacząć, a są istotne w podejściu NVC, to: wprowadzenie do zagadnienia NVC; zmiana i ludzkie reakcje; spostrzeżenia bez ocen (ważne na przykład w trakcie udzielania informacji zwrotnej); rozpoznawanie i wyrażanie uczuć; mediacje i rozwiązywanie konfliktów; wspieranie innych – w pracy, rozwoju; wyrażanie uznania; docenianie; potrzeby i uczucia, które nam towarzyszą; długoterminowe strategie pracy nad dobrym samopoczuciem i zadowoleniem.
Warsztat realizowany jest w kameralnych grupach w formie interaktywnej oparty na wartościach ACC:
A – to Autorytet (z ang. Authority), Autentyczność (z ang. Authenticity)
C – to Kompetencje (z ang. Competence), Klient (z ang. Client)
C – to Czystość (z ang. Clean), Klarowność (z ang. Clarity)
- W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt mailowy na adres: biuro@acacc.pl lub telefoniczny na numery:
- +48 511 047 057 do Agnieszki Jurczak-Dziełak
- +48 511 001 425 do Marty Kwiecińskiej
Podsumowanie Szkolenie NVC – Porozumienie bez przemocy Poziom 1
W 2023 roku w szkoleniu na poziomie pierwszym zostało zorganizowane dla 17 grup, co oznacza, że wzięło w nim udział 93 osoby.
Poniżej podsumowanie zebranych informacji z ankiet po szkoleniu po to, aby wyszczególnić co było istotne dla uczestników.
- Atrakcyjność szkolenia została oceniona na 4,8/5*
- Elementy, które najbardziej podobały się uczestnikom:
- Formuła szkolenia, które było w formie coachingowej,
- Różnorodność form spotkań – grupowe, indywidualne,
- Elastyczne podejście do tematów,
- Ważne tematy takie jak empatia, wyrażanie próśb, dawanie z serca,
- Dodatkowe materiały, które pomagały w przygotowaniu się do spotkań,
- Wymiana doświadczeń z uczestnikami,
- Poznanie języka żyrafy i szakala.
- Uczestnicy deklarują, że po szkoleniu skorzystają z:
- Uważności na potrzeby swoje i innych, z większej otwartości i empatii,
- Lepszego sposobu na komunikacje z ludźmi, komunikaty JA,
- Ze świadomości języka szakala i jak z nim postępować,
- Ze świadomości swoich zachowań i reakcji.
Uczestnicy docenili prowadzące za:
- Spokój i otwartość,
- Dobrą atmosferę na szkoleniu, połączoną z poczuciem zaufania,
- Pozytywne nastawienie, ciekawie prowadzone szkolenie i opowiadanie anegdot,
- Zaangażowanie i dzielenie się doświadczeniami.